Page 11 - Krilo7-8
P. 11
ЧАСОПИС ЗА КЊИЖЕВНОСТ, ЈЕЗИК, КУЛТУРУ И ИЗУЗЕТНОСТ
Зорица Сорак
11 11
УВОДНИК
Писменост/писмености данас
Питање које збуњује и намеће дилему може ли данас, када смо већ подобро
закорачили у 21. век, то бити предмет наше упитаности?
Чекајући податке са управо завршеног пописа становништва у Србији, при-
сећамо се података са прошлог, који су указивали да је око 2,68% станов-
ништва без школске спреме, 11% становништва са непотпуним основним
образовањем, а 20,76 % са основим образовањем, што у збиру чини 34,44 %
становништва који нису описмењени ни на основном нивоу.
Док нас брину ови поражавајући подаци о стању основне писмености
нашег становништва, то се у свету све више говори и ради на развијању неких
других писмености. Појам писмености је још половином 20. века превазишао
до тада подразумевано значење - способности читања, писања и рачунања.
Данас овај појам означава својеврстан феномен! Најслободније појашњење
појма писмености данас би било да су то различите способности, методе и
технике потребне за свакодневни живот и рад.
Писменост или писмености? Од именице у једнини добили смо именицу у
множини.
Листајући стратешке документе који се тичу образовања, различите моно-
графске публикације и чланке у часописима, наилазимо на термине: основна
писменост, функционална писменост, читалачка писменост, компјутерска пис-
меност, медијска писменост, дигитална писменост, визуелна писменост,
друштвена писменост, здрваствена, финансијска, научна, статистичка, креа-
тивна писменост...
Алфабетска и алфанумеричка писменост су данас само улазница у свет пис-
мености. Да бисте били функционално писмени предуслов је да течно и ва-
љано употребљавамо језик (говорење, писање, слушање) као и да разумемо
сложени текст. Само функционално писмени могу да креирају текст.
Broj 7-8, XII/2022.